Burn-out

Wat helpt bij burn-out?

11 jaar behandel ik klanten via massage, voetreflexologie en healing en geregeld had ik iemand in behandeling die leed aan burn-out. Ik had ze geholpen, begeleid en bijgestaan en deze mensen waren stuk voor stuk uit hun burn-out geklommen.

Als ik iemand had met burn-out zei ik altijd; proficiat. Voor mij was het een teken dat hun ziel hen liet weten dat het zo niet verder kon en voor mij was toegeven aan hun burn-out hun eerste stap naar een mooi nieuw leven op hun voorwaarden ipv op de voorwaarden van de zogezegde ‘omgeving’.

De tips die ik deelde met mijn klanten heb ik altijd zelf gevolgd en steeds gestreefd naar harmonie en balans. Tot dat ene moment waarop ik besliste dat ik een businesscoach ging nemen om bepaalde vooropgestelde doelen te bereiken in mijn business.

Hierdoor moest ik op een andere manier leren handelen, leven en zaken doen, maar ik werd helemaal niet gelukkig van het leven die ik zogezegd moest gaan leiden, icm een gezin van 3. Financieel ging het voor de wind maar ik werd verzwolgen door schuldgevoelens tov mijn gezin, ik begon te twijfelen aan mezelf, ik kreeg faalangst, ik had geen focus meer, geen harmonie en balans meer en de energie liep letterlijk uit mijn lichaam.

Zo sleepte ik me op het laatste van klant naar klant, iets wat ik nog nooit eerder ervaren had. De maat was vol toen ik mijn zoontje vergeten ophalen was aan school. Toen besefte ik: hier is iets mis.

Ik werd ziek/griep maar voelde meteen dat er meer aan de hand was. Ik kreeg angstaanvallen en schrikte van elk geluid; ik had geen filter meer. Ik kon niet goed meer praten, voelde me alleen, leeg en onbegrepen.

Ik dacht dat ik dood ging, ik weende de dagen aan één, piekerde me zot, had een drukkend gevoel op de borst… Ik zat in een negatieve spiraal en zat daar vast. Het enige wat ik kon was moe zijn, wandelen, piekeren en angsten opvangen zoals weeën bij een bevallig. Vooral ‘s avonds was het zwaarst vanaf 17-18u (nier-energie volgens de Chinese orgaanklok). Dan zakte ik nog dieper weg in een put waarvan ik dacht dat hij niet dieper meer kon zijn.

Ik voelde me in een hamsterwiel zitten waarin ik alleen maar voelde dat ik ‘aan’ bleef staan en de ‘uit’ knop niet meer vond. Ik kreeg geen rust in mijn hoofd.

Mijn lichaam was moe, uitgeput en op en het bleef onaangenaam mijn aandacht zoeken door me steeds van een gejaagd gevoel rond mijn hart te voorzien. Mijn bloedbeeld vertelde dat ik ijzertekort had en ik was de eerste 14 dagen rotsvast overtuigd dat ik aan de baxters ging moeten liggen, dat ik daar moederziel alleen achtergelaten ging worden in het ziekenhuis en met de angstaanvallen die ik had, zag ik daar keihard tegen op.

Ik ging dus dood gaan. Zo dacht ik.

Tot iemand me na die 14 dagen sprak over Burn-out, want zo erg was dat ijzertekort niet en die klachten konden daar niet van komen. Op dat moment werd alles duidelijk en herkenbaar van wat eerdere burn-out klanten me vertelden en wat ik las op google.

Daarop ging ik steeds meer op google steun zoeken, van mensen die hun verhaal deelden en zeiden dat het over gaat. Want die bevestiging had ik nodig. Daar hield ik me aan vast.

Ik heb in die periode dan ook met mezelf afgesproken als ik hier doorheen kwam, ga ik ook mijn ervaring delen en mensen aansporen te blijven geloven in hun herstel.

Weet 1 ding: Het komt goed! Het komt goed! Het komt goed!

Er komt een periode waarin alles terug rustiger wordt, in je lijf en in je hoofd.

Burn-out: bijnieruitputting

Op aanraden van de homeopaat begon ik met Mentalis Stress en na een paar weken zette ik me in het begin meermaals daags verschillende soorten kruideninfusies om mijn bijnieren te ondersteunen.

Om de schuldgevoelens, angsten en alles van emoties die naar boven kwamen en die jaren onderdrukt waren geweest te behandelen, maakte ik mijn eigen flesje bachbloesems. Dit verzachte al heel wat en ik kreeg steeds meer inzichten van wat ik echt moest gaan aanpakken.

Van het ene rolde ik in het andere en zodoende kon ik ook emoties en problemen loslaten. Ik besefte meer en meer aan welke overtuigingen ik zo hard vast hield waardoor ik de berg was afgegleden.

Elke angst die ik de voorbije maanden had gehad, moest ik mee dealen. Het leven bracht me namelijk in bepaalde situaties waarbij ik niet anders kon om gewoon bepaalde dingen los te laten. Er zat niks anders op, want mijn vechtlust was op.

Opeens dacht ik: Oké: ik heb het nu wel allemaal meegemaakt waar ik bang voor ben geweest, en so what. Ik leef nog!! Ik besefte uiteindelijk dat die angsten een zelf gecreëerde gevagenis in mij hoofd waren.

Ik moest een gigantische ajuin pellen, maar het leven toonde me de weg. Ik werd begeleid, zowel op aards vlak als op vlak van energie. Ik ervaarde de mooiste ‘toevalligheden’, terwijl ik me vanbinnen echt rottig voelde. Die mooie cadeautjes en toevalligheden gaven me moed en kracht om erdoorheen te duwen.

Geleidelijk aan begon ik dankbaarheid te voelen en zag ik terug de vogels vliegen en hoorde ik ze tjilpen, ik zag de bloemen bloeien, en merkte de wolken op in allerlei vormen. Allemaal zaken die me jaren lang niet meer waren opgevallen, begon ik terug te zien en te waarderen.

Mijn burn-out nodigde me uit om terug te leren ‘zijn’ ipv iets te moeten ‘worden’

Ik dacht in die maanden meermaals aan mijn kindertijd. Hoe onbezonnen, onverantwoordelijk en gelukkig ik toen was. Gewoon ‘zijn’ en dat mocht ik van mijn ouders. Toen ik puberde begon ik mezelf ervan te overtuigen dat ik iets moest ‘worden’ of ‘doen’. Van dan af aan begon het eigenlijk mis te gaan en begon ik chronische stress te ontwikkelen. Daar was ik me tot voor de burn-out niet zo bewust van.

Wat mij heeft geholpen, waren de gesprekken bij de psychologe, EMDR sessies voor de diepe lagen, bachbloesems als verzachter, leidraad en ondersteuning, kruiden met adaptogenen, adhs voor de bijnier, mentalis stress, Organische groene thee met ganoderma om te ontzuren van de jarenlange stress die zich had opgestapeld in mijn lichaam, Zen-MB om te slapen. Ik heb ook een periode nood gehad aan een chemische angstremmer. Dat ik dit nodig had, moest ik leren aanvaarden. Maar ook dat komt weer goed.

In een latere fase van de burn-out ben ik begonnen met meditatie en hartcoherentie. Ik deed al 9 jaar aan mediteren maar in de eerste fase van de burn out lukte het niet te ontspannen omdat ik die knop niet uitkreeg. Ik was te gespannen. Dus weet ook dat dat normaal is. Elke fase is anders en je kan steeds meer (aan).

Wat ik nog wil meegeven als tip.

Kijk vooral achteruit, naar wat geweest is. Sta je in je eerste weken, kijk dan naar hoe zwaar het was de eerste dagen. Sta je in je eerste maanden, kijk dan hoe zwaar het was in de eerste weken en hoeveel lichter het nu al is. Ik bleef maar vergelijken met hoe ik vroeger was voor de burn-out en was ongeduldig naar die periode, waardoor ik niet zag hoeveel ik eigenlijk was opgeschoten doorheen de maanden van burn-out. Ik moest echt leren tevreden zijn met de mini stapjes die ik zette.

Misschien zit jij nu ook in een burn-out, en kan je nog niet goed praten over wat er allemaal in je hoofd omgaat, of ben je heel erg gespannen, of denk je dat die knoop in je hoofd niet zal verdwijnen. Ongetwijfeld zal je begrijpen en beseffen dat je hulp nodig hebt. Weet dat die hulp er is.

Bloesems van planten en bomen

In de eerste fase van je herstel zoek je best professionele hulp

Want praten met vrienden of familie kan te belastend zijn. Bij een psychologe zal jij al je zorgen en problemen kunnen ventileren, maar bij vrienden of familie zal je ook hun zorgen en problemen moeten aanhoren en daar heb jij nu de energie niet voor.

In deze periode waarin je even jezelf kwijt bent of liever je ware zelf voor eens en voor altijd aan het vinden bent, leer je ook wie je echte vrienden zijn. Weet dat hier ook bepaalde teleurstellingen bij horen. Het is goed dat je dan achteraf, na je herstel weet waar je energiegevers en nemers zitten. En laat je vooral verrassen van de hoeveelheid mensen die er wel zijn voor je.

Ik ga nooit vergeten dat een schoolvriendin opeens met een boeketje bloemen voor de deur stond en een andere schoolvriendin heel goed aanvoelde wanneer ze wat voor me kon doen. In het begin bracht ze me soep, later in mijn herstel kwam ze even praten en iets later stak ze twee boeken om te lezen in de bus.

Wekelijks kreeg ik steunberichten van klanten en er werd me door meerdere mensen aangeboden om samen te gaan wandelen. Dit zijn de cadeautjes in het leven. Hoe rot ik me ook voelde, ik bleef dankbaar voor de mooie momenten en de lieve woorden en ik bleef altijd de liefde voelen stromen voor de mensen om me heen.

Ik kon negatieve ervaringen met mensen (gelukkig niet veel) die minder begrip hadden voor mijn burn-out ook zien als leerlessen. Ik had altijd gegeven, en nu moest ik even bijtanken. Ik moest mezelf dit nu gewoon even toestaan en alles laten voor wat het was. Meer kon ik niet betekenen en dat was ok.

Hoe sneller je zelf begrijpt waar je angsten of belemmerende/beperkende overtuigingen zitten, hoe makkelijker de gesprekken met een therapeut of psycholoog kunnen verlopen en hoe sneller je herstel kan gaan.

Bachbloesems zorgen voor dat extra inzicht

Het is een troost in deze moeilijke periode, het helpt je rustiger worden en beter slapen, het werkt op je zelfvertrouwen die nu waarschijnlijk aan diggelen ligt en het werkt super goed op angsten, angstaanvallen en hyperventilatie.

Wij bieden hier via deze site geen burn-out samenstelling aan, omdat elke burn-out anders is, en bij iedereen het een andere oorzaak heeft. Het is best dat je dus zelf in de balken aanklikt wat je nodig hebt. Jij klikt aan, ik maak het voor je. Zodat ook jij aan je herstel kan werken.

Bachbloesems werken uitstekend, maar uiteraard staat RUST op nummer 1 bij een burn-out.

De foto is genomen op 13 weken herstel. Ik voelde me goed, rustig en kon voor het eerst in lange periode al eens weer genieten van een restaurantbezoek met mijn man.

Stress Burn out Overspannen